Erkende Maatregellijsten Training

Let op! Deze cursussen geven we incompany door het hele land. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op.

Er zijn nu vernieuwde “Erkende Maatregellijsten (EML)”, die per 1 april 2019 in werking zullen treden. U kunt ze hier downloaden.

Maar hoe ga ik hier nu in de praktijk mee om?

Erkende maatregellijsten

Van elk bedrijf (‘inrichting’) wordt verwacht dat alle maatregelen zijn genomen die (door energiebesparing) een financieel rendement geven van meer dan 20%. Bij zowel bedrijven als bij gemeenten en omgevingsdiensten zijn er veel onduidelijkheden hoe de verschillende maatregelen toegepast kunnen worden.

De maatregellijsten zijn per branche opgesteld in overleg tussen de overheid, brancheverenigingen en andere belanghebbenden. De maatregelen hebben een terugverdientijd van maximaal 5 jaar. Dat komt overeen met een financieel rendement van minimaal 20%. Er zijn ook maatregelen met een veel kortere terugverdientijd en dus een financieel rendement van 50 tot 80%!

Maar hoe herken ik de aanwezigheid van de genoemde maatregelen? Wat is de werking? Heeft u behoefte aan een beter inzicht in de mogelijkheden voor energiebesparing? Wilt u meer souplesse krijgen in het herkennen en aanpakken van energieverspillende situaties?

 

Na het volgen van onze training:

  • Bent u op de hoogte van de wet- en regelgeving
  • Kunt u werken met de erkende maatregellijsten (EML)
  • Kunt u een controle bezoek goed voorbereiden, uitvoeren en afronden
  • Kunt u energieverspilling herkennen
  • Weet u waar u op moet letten bij technische installaties
  • Kunt u de checklisten van de databank Energiebesparing en Winst toepassen
  • Bent u in staat oplossingen aan te dragen om energieverspilling te voorkomen
  • Bent u een betere gesprekspartner voor ondernemers en gebouwbeheerders
  • Kunt u energieverspillende situaties vertalen naar een doelgerichte aanpak

Praktijkgericht
De afgelopen 15 jaar was een voorloper van deze lijsten te vinden bij Infomil. Deze lijsten zijn ontwikkeld door Meijer Energie- en Milieumanagement. Leer van de oorspronkelijke makers van deze lijsten, in één dag de technieken.
De docenten zijn in hun adviespraktijk nog vrijwel dagelijks bezig de energiebesparingsmogelijkheden te traceren bij bedrijven. Vanuit deze dagelijkse praktijk wordt gesproken. Ook worden actuele (anoniem gemaakte) foto’s gebruikt.
Van elke besparingsmogelijkheid worden de voor- en nadelen uitgelegd. De volgende onderdelen staan daarbij centraal:

  • Waarom er bepaalde technische of financiële randvoorwaarden zijn
  • Hoe de techniek is toe te passen en waar in het gebouw u dit aan kunt treffen
  • De energie besparing
  • De kosten voor de toepassing van die maatregel (oftewel de terugverdientijd)

 

Training-on-the-job

In een extra dagdeel kan het toepassen van de maatregelenlijsten bij een echt bedrijf geoefend worden.

 

Ervaring

De cursus is tientallen keren gegeven aan vele Omgevingsdiensten en Regionale uitvoeringsdiensten. De wettelijke mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij ons dus helemaal bekend.  Op verzoek kunt u bij ons een referentielijst verkrijgen.  Bel daarvoor naar 070 -315 57 15.

Individuele training beoordelen EEP of energiemaatregel

Bij het beoordelen van een EEP (Energie Efficiency Plan) of Energie-besparing-rapport is het nodig dat, afhankelijk van de branche, de bedrijfsgrootte (en veel andere factoren) bepaald wordt of een het rapport voldoet aan de wetgeving.

  • Zijn alle rendabele maatregelen werkelijk opgenomen?
  • Zijn alle ’technieken’ wel in het rapport verwerkt?
  • Is die ’techniek’ op de juiste manier beoordeeld?


Hierbij ontstaan soms vragen over die techniek (de werking en toepassingsmogelijkheden), het energieverbruik, de wijze van regelen van apparatuur, de aan te brengen isolatie, de relatieve luchtvochtigheid, behaaglijkheid, comfortklachten, apparatuurkeuze, type verlichting, schakelmogelijkheden, etc. etc.



Om al deze antwoorden uit te zoeken en te vinden heeft u (meer dan) een dagtaak. Waarbij andere taken mogelijk blijven liggen.  


Deze training gaat uit van de techniek met het grootste leereffect (eerst ‘zelf doen’ en daarna kijken op welke plekken er hiaten achter gebleven zijn en/of uitglijders gemaakt zijn). 



Om deze reden hebben al meerdere omgevingsdiensten, grotere bedrijven en organisaties bij Meijer aan abonnement afgesloten waarbij men laagdrempelig gebruik kan maken van onze expertise. 


Er zijn 2 mogelijkheden.

  1. De cursist beoordeeld het EEP en stuurt deze beoordeling , samen met de EEP, naar ons op. Wij beoordelen, uiteraard vertrouwelijk, of alles op de juiste manier (en qua technische mogelijkheden) goed omschreven is. Dit heeft het hoogste leereffect.
  2. Het EEP wordt naar Meijer gestuurd en wordt door ons voorzien van opmerkingen ‘alsof het geschreven is door uzelf’.  U ontvangt deze lijst met opmerkingen n kijkt of het inderdaad aansluit bij uw ideeën (en leert daarvan). Onduidelijkheden worden bij voorkeur per mail (= u leert de techniek goed te omschrijven) of telefonisch besproken (u krijgt gelijk antwoord op uw vragen.  De teksten kunnen vervolgens door ‘copy-paste’ overgenomen worden in de brief naar ‘de drijver van de inrichting’.  U leert en u krijgt uw werk in korte termijn af.

In deze cursus leert u:

  • zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
  • heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
  • is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
  • zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
  • zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
  • is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
    • zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
    • is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
    • is rekening gehouden met andere kosten
    • is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
    • zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
  • hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
  • maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?

Energieonderzoek rapport beoordelen

Welke onderwerpen zouden er altijd in elk rapport opgenomen moeten worden. Met behulp van de ‘Infomil-handleiding’ wordt besproken waarom bepaalde onderwerpen in een energiebesparingsrapport echt noodzakelijk zijn. Hoe kan die informatie vervolgens gebruikt worden om te kunnen beoordelen of er sprake is van een integraal energiebesparingsadvies.


Enkele anoniem gemaakte rapporten van adviesbureau’s, of nog beter uw eigen rapporten (die u nog moet beoordelen) worden vervolgens gebruikt om het geleerde in praktijk te brengen. U leert hoe u een rapport moet beoordelen en tegelijkertijd krijgt u uw werk af. Dat is een win-win situatie.
Naast een energiebesparingsplan bestaan er ook rapporten die alleen kijken naar bepaalde techniek. Hoe zijn die te beoordelen? Ook daarmee wordt geoefend.

Uiteraard kan deze cursus ook incompany worden gegeven.


In deze cursus leert u:

  • zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
  • heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
  • is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
  • zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
  • zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
  • is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
    • zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
    • is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
    • is rekening gehouden met andere kosten
    • is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
    • zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
  • hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
  • maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?

Workshop voor Non-Profit instellingen

Na het volgen van deze workshop heeft de deelnemende vereniging inzicht op welke wijze men het beste de verlaging van de CO2 uitstoot (en het verlagen van de energiekosten) kan realiseren.


De deelnemers krijgen de kennis en juist inventarisatietools aangereikt om in hun eigen verenigingsgebouw aan de slag te gaan.


De gemeente/omgevingsdienst kan een keuze maken welke techniek in de workshop behandeld moet worden.  Er zijn op dit moment 4 verschillende workshops beschikbaar. Er kan dus prima gekozen worden voor bijv. alleen verwarming te behandelen. Een andere samenstelling/onderwerpen is ook mogelijk, wij hebben hiervoor volop materiaal ontwikkeld. Neem daarvoor svp contact met ons op.

  1. Verwarming, ventilatie en warmtapwater : 3 bijeenkomsten
  2. Verlichting: 2 bijeenkomsten
  3. Horecavoorzieningen: 2 bijeenkomsten
  4. Isolatie: 2 (of 3) bijeenkomsten

Afhankelijk van de keuze van de techniek zijn er meerdere bijeenkomsten van elk ca 3 uur (op een ochtend, een middag of desnoods op avonden of op zaterdagochtend).

  • Op de eerste bijeenkomst worden de verenigingsleden de basiskennis gegeven.
  • Huiswerk: inventariseer wat er in uw eigen verenigingsgebouw aanwezig is.  
  • De tweede bijeenkomst worden de geïnventariseerde gegevens/foto’s besproken. Gezamenlijk wordt besproken op welke wijze de geconstateerde situaties op een rendabele manier energie-efficiënter gemaakt kunnen worden.
  • Bij verwarming;  huiswerk: inventariseer de ontbrekende informatie/ vraag offerten aan.
  • De derde bijeenkomst: de offerten en andere verkregen informatie wordt gezamenlijk besproken.

Het is raadzaam om de diverse non-profit instellingen niet te mixen. Elke non-profit doelgroep heeft zijn eigen problematiek. Een sportaccommodatie heeft andere BBT’s (Best Beschikbare Technieken) nodig dan een kerk, terwijl een buurthuis weer beter andere maatregelen kan nemen.


Door deze aanpak kan de gemeente of omgevingsdienst er voor zorgen dat ook de CO2 uitstoot van de verenigingen (en daarbij hun energiekosten) op een rendabele manier verlaagd kunnen worden.


Deze workshop is speciaal voor non-profit instellingen omdat daarbinnen (meestal) geen concurrentie is (qua verlagen huisvestingskosten).  Het is ook mogelijk een dergelijke workshop te houden voor bedrijven in dezelfde branche. Alleen dan moet wijze waarop de verzamelde gegevens besproken worden (de vertrouwelijkheid) beduidend verhoogd worden.

6-in-1 pakket: Masterclasses Utiliteit

De 6 meest gevraagde Masterclasses zijn ondergebracht in dit cursuspakket:

  1. Bouwfysica
  2. Ventilatie
  3. Verwarming
  4. Koeling
  5. Verlichting
  6. Nieuwe (maar inmiddels bewezen en rendabele) technieken

Als u alle 6 trainingen gaat volgen, dus heel veel nieuwe kennis, krijgt u een korting van maar liefst € 275,-. Dit gehele kennispakket kost nu slechts € 2.095,-. Als u ze als losse trainingen boekt is dit  € 2.370,-. Dus bijna één cursus gratis!

Gezond, comfortabel en energie zuinig

Tijdens deze tweedaagse cursus komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vocht (o.a. Bronnen, Dauwpunt, Schimmel en mijten, Meting, Oplossingen).
  • Geluid (o.a. Wijze van rekenen en meten, dB(A), Installatiegeluid, Wetgeving (eisen), Hemelwaterafvoer, Omgevingsgeluid, Geluid van buren).
  • Temperatuur (o.a. Thermisch comfort, Warmteverdeling in panden, Wettelijke eisen, Oververhitting, koeling zonder koelmachine).
  • Licht (o.a. Daglicht, Daglichtgeleiding, Daglicht meting, Beoordeling daglichttoetreding, Invloed van licht op de mens).
  • Luchtkwaliteit (o.a. Vervuilingsbronnen, CO en CO2 in de omgeving, Bronnen, Meting, Verbrandingsgassen, Radon gassen, Luchtverversing, Natuurlijke ventilatie, Mechanische ventilatie, Geluidsdemping, Warmteterugwinning, Ventileren/ spuien, Hybride ventilatie, Luchtstroming).

Deze cursus leert u welke zaken van belang zijn voor het beoordelen van een goed binnenmilieuprofiel (en hoe deze is te verbeteren). Met een opname in een gebouw zal het geleerde in de praktijk worden gebracht.

ISSO heeft speciaal hiervoor de ISSO 82-4 ontwikkeld. Deze wordt in deze cursus ook besproken.

Klimaatbeheersing bij serverruimten

Welke eisen moeten er tegenwoordig gesteld worden aan een serverruimte? Dat is flink veranderd de afgelopen jaren.


Vroeger was het gewoon een ruimte waarin (soms) een verhoogde vloer werd gelegd. Daarna kwam er een flinke hoeveelheid ventilatie en koelapparatuur en de ruimte werd vervolgens op 18 graden gehouden. Wij hebben regelmatig meegemaakt dat de ‘hulpenergie’ 2 tot soms wel 4x zo veel energie verbruikte dan de eigenlijke servers. Een PUE dus waar je niet vrolijk van werd.


Koeling en servers zijn helaas nog onafscheidelijk. Maar er zijn nu heel veel verschillende en vaak zeer energie-efficiënte manieren om de servers gekoeld te houden. Welke technieken dat zijn, dat leert u in deze cursus.


Ook wordt beoordeeld of PUE nog wel bruikbaar is. Moet er niet een andere rekenmethodiek gekeken worden? Is het niet beter te kijken naar de FLOPS (FLoating-point Operations Per Second, voor rekenkracht) of IOPS (Input/Output Operations Per Second, voor opslag)? Er is ‘dode data’  (met een trage toegangstijd) en ‘levende data’ (voor de data dat continu gebruikt wordt) met snelle toegangstijden. Deze cursus gaat niet over de wijze waarop de data wordt opgeslagen (SAN, NAS, etc.).


Deze cursus leert u, nadat een energie-efficiente systemen zijn geplaatst, hoe de warmte het best kan worden afgevoerd.

Basiscursus energie voor het bevoegd gezag

Meijer heeft de basiscursus “Energie in de milieuvergunning’ al meer dan 100 keer gegeven (soms alleen en soms in samenwerking met Infomil). Zowel gemeentelijke als provinciale omgevingsdiensten zijn door ons opgeleid.

De cursus kan door u samengesteld en worden aangepast aan de kennisbehoefte van uw medewerkers. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 100 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen). Wij streven daarom altijd naar kleine groepen zodat intensief samengewerkt wordt.

Gebruikelijk is een cyclus van 10 dagdelen (een dagdeel duurt 3,5 uur). Hieronder staan een aantal suggesties, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.

Verplichte onderdelen zijn (benodigde tijdsduur: 2 dagdelen):

a. Introductie / aftrap

b. Kader vanuit de wetgeving. (wat kan wel, wat kan niet)

c. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid

d. Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen                    (kosten / baten, subsidies)

e. Werken met kengetallen

 

Verder kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.

 

Onderwerpen (tijdsduur 1 dagdeel per onderwerp)

  1. Eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
  2. Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen.
  3. Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden.
  4. Verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden)
  5. Mechanische ventilatie, luchtbehandeling, werking, regelingen, bevochtiging, besparingsmogelijkheden.
  6. Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
  7. Zonnepanelen  PV (stroomopwekking)
  8. staat de techniek waarin u scholing wenst, hier niet bij, neem dan svp contact op, mogelijk is dat onderwerp wel beschikbaar.

Onderwerpen (tijdsduur 0,5 dagdeel)

  1. Elektrische motoren, EI-klasse indeling, gelijkstroom,
  2. Voorkomen van koelbehoefte (warmteoverschot)
  3. Koeltechnieken die ook vaak zeer rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie)
  4. Warmtepompen (en gasmotorwarmtepompen)
  5. WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen
  6. Perslucht
  7. Stoominstallaties
  8. Tapwater (warm water opwekking)
  9. Keuken en horeca bij bedrijven
  10. Waterstof (beperkte training)
  11. Monitoring van energieverbruik (EBS)
  12. Zonnecollectoren thermisch (warmteopwekkers)
  13. Eindtoets op de laatste cursusbijeenkomst.
  14. WKK (warmtekrachtkoppeling)
  15. Energiezorg bij bedrijven
  16. Kantoorapparatuur
  17. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met ‘veelvoorkomende koeltechniek’, ‘Mechanische ventilatie’ en ‘Koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn’)

Een cursusdagdeel is intensief. Het is daarom wenselijk, opdat de cursisten zoveel mogelijk informatie tot zich nemen, niet 2 dagdelen op 1 dag te plannen. Elke cursuscyclus begint met een “aftrap” waarbij de cursisten meteen duidelijk wordt gemaakt dat energie bij bedrijven iets is wat heel goed bespreekbaar is. Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.

 

Cursusmateriaal De informatie van RVO/RWS BBT zijn een belangrijke informatiebronnen. Dit wordt gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie.  Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven worden ontvangt men hand-outs, zodta een handig naslagwerk/werkboek ontstaat ‘voor later gebruik’.

 

Leerdoelen De leerdoelen van de cursus zijn:  Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf. Hierbij kunnen, naast techniek ook gedrag en organisatie aan de orde komen.

  1. Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid).
  2. Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.

De cursus kan worden aangevuld met

  • Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
  • Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.

Masterclass Verwarming; Gasgestookte installatie

Zowel de warmteopwekking als de wijze waarop het CV-water verdeeld wordt tot en met de wijze waarop de warmte weer wordt afgegeven aan de te verwarmen ruimte. Behandeld worden o.a.:


Warmteopwekking:

  • Typen verwarmingssystemen
  • Wat is het verschil tussen onder- en bovenwaarde
  • Verschil in gasverbruik tussen de diverse keteltypen, HR-ketels
  • Wetgeving en keurmerken
  • Kengetallen (grootte ketel bepalen)
  • Luchtverwarming
  • Stralingsverwarming
  • Energie-efficiënte keuzes maken

Warmteverdeling:

  • Systeemkeuze/ Warmtedistributie
  • Regelmethodieken
  • Belangrijke setpoints voor energiebesparing
    • Optimalisatie
    • Stooklijn
    • Stookgrens
    • Vorstbeveiliging
    • Etc.
  • Energie-efficiënte wijze van koppelen met boilers en luchtverwarming
  • Veel voorkomende energiebesparingsmogelijkheden

Warmteafgifte

  • Verschillende radiatoren en hun eigenschappen
  • Lage temperatuur verwarming
  • Betonkernactivering.
  • Energie-efficiënte keuzes maken

Na afloop van deze cursus bent u in staat energiebesparingsmogelijkheden bij CV-ketels te beoordelen.

Masterclass Verlichtingstechniek

De volgende onderwerpen worden behandeld:

Wat is ‘licht’, zowel in menselijke beleving als in technische termen zoals;  Lux, Lumen, Watt, Kelvin etc.


Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Besproken word o.a. evsa’s,  led en oled. Maar ook armatuurrendement, lichtbehoefte, alle mogelijke lamptypen en hun rendementen worden behandeld.  Van de armaturen wordt de reflector, de afscherming en hun schakelmogelijkheden besproken. Ook wordt er gekeken naar wat de ARBO-eisen zijn.


Natuurlijk gaat u ook zelf aan de slag met diverse luxmeters en voert u voert een lichtmeting uit. Wat zijn de verschillen tussen de luxmeters en werk een luxmeter ook goed bij ledverlichting?


Welke invloed heeft licht op het slaap- en waakritme van de mens? Wat is de BBT (Best Beschikbare Techniek)?


Deze cursus is geen cursus waar uitgebreide lichttechnische berekeningen worden aangeleerd. Wel leert u alle facetten van licht, beleving, techniek, energie en vooral de besparingsmogelijkheden. Na afloop van deze cursus bent u in staat om een goed oordeel te kunnen geven over verlichting en lampkeuzes.