Energiedeskundige bij Omgevingsdiensten
De basisopzet van de specialistencursus energie bestaat uit bijeenkomsten van één dagdeel. De cursus kan geheel naar uw eigen wens ingevuld worden (bij een in-company-training). Jaarlijks zijn er ook masterclasses (zie elders op deze site) als u als individueel deel wenst te nemen aan een training over een bepaald onderwerp.
Meijer heeft de specialistencursus “Energie in de milieuvergunning’ al vele keren gegeven. Soms aan collega adviesbureaus, soms aan gemeentelijke of provinciale omgevingsdiensten.
De in-company cursus kan door u samengesteld worden aangepast aan de kennisbehoefte van de op te leiden energiedeskundigen. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 80 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen).
Er kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.
Onderwerpen (tijdsduur 1 dag per onderwerp)
- Introductie / aftrap Kader vanuit de wetgeving, (wat kan wel, wat kan niet). Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen (kosten / baten, subsidies). Werken met kengetallen.
- Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid, eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
- Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen, warmte afgifte
- Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden. Voorkomen van koudebehoefte, koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie).
- Daglichttoetreding, verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden), zelf meting uitvoeren, invloed van licht op mensen, rekenen aan besparingsmogelijkheden.
- Mechanische ventilatie, ventilatiebehoefte, werking luchtbehandelingskast, regelingen, warmteterugwinning, bevochtiging, ontvochtiging, besparingsmogelijkheden.
- Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
- Zonnesystemen; PV (stroomopwekking), thermisch (warmteopwekkers), passieve zonnewarmte
- Efficiëntere warmteopwekkers (warmtepompen en gasmotorwarmtepompen), WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen, WKK (warmtekrachtkoppeling) enz.
- Industriële technieken: perslucht, stoominstallaties, elektrische aandrijving, keuken en horeca bij bedrijven. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met veelvoorkomende koeltechniek, mech. vent) enz.
- Energiezorg bij bedrijven, Monitoren van energieverbruiken
- Branche gerichte trainingen (alle energiebesparingstechnieken die binnen een bepaalde branche rendabel zijn). Op dit moment zijn de volgende branchegerichte trainingen beschikbaar van: Kantoren, horeca, hotels, detailhandel, opslag & transport, houtbewerking, metaalbewerking, veehouderij, bloembollen, akkerbouw, loonbedrijven, autobranche, tankstations, supermarkten, zorginstellingen, koel- & vrieshuizen, scholen en utiliteit algemeen.
Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.
Cursusmateriaal
De informatiebladen van Infomil zijn een belangrijke informatiebron. Deze bladen worden gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie. Tevens zal er aandacht besteed worden over ‘welke info vanaf internet is betrouwbaar te gebruiken’.
Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven ontvangt men hand-outs. De cases en andere oefeningen worden op papier uitgereikt
Leerdoelen
De leerdoelen van de cursus zijn:
- Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf.
- Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid). Weerleggen van tegenwerpingen.
- Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.
De cursus kan worden aangevuld met
- Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
- Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.
Erkende Maatregellijsten Training
Let op! Deze cursussen geven we incompany door het hele land. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op.
Er zijn nu vernieuwde “Erkende Maatregellijsten (EML)”, die per 1 april 2019 in werking zullen treden. U kunt ze hier downloaden.
Maar hoe ga ik hier nu in de praktijk mee om?
Erkende maatregellijsten
Van elk bedrijf (‘inrichting’) wordt verwacht dat alle maatregelen zijn genomen die (door energiebesparing) een financieel rendement geven van meer dan 20%. Bij zowel bedrijven als bij gemeenten en omgevingsdiensten zijn er veel onduidelijkheden hoe de verschillende maatregelen toegepast kunnen worden.
De maatregellijsten zijn per branche opgesteld in overleg tussen de overheid, brancheverenigingen en andere belanghebbenden. De maatregelen hebben een terugverdientijd van maximaal 5 jaar. Dat komt overeen met een financieel rendement van minimaal 20%. Er zijn ook maatregelen met een veel kortere terugverdientijd en dus een financieel rendement van 50 tot 80%!
Maar hoe herken ik de aanwezigheid van de genoemde maatregelen? Wat is de werking? Heeft u behoefte aan een beter inzicht in de mogelijkheden voor energiebesparing? Wilt u meer souplesse krijgen in het herkennen en aanpakken van energieverspillende situaties?
Na het volgen van onze training:
- Bent u op de hoogte van de wet- en regelgeving
- Kunt u werken met de erkende maatregellijsten (EML)
- Kunt u een controle bezoek goed voorbereiden, uitvoeren en afronden
- Kunt u energieverspilling herkennen
- Weet u waar u op moet letten bij technische installaties
- Kunt u de checklisten van de databank Energiebesparing en Winst toepassen
- Bent u in staat oplossingen aan te dragen om energieverspilling te voorkomen
- Bent u een betere gesprekspartner voor ondernemers en gebouwbeheerders
- Kunt u energieverspillende situaties vertalen naar een doelgerichte aanpak
Praktijkgericht
De afgelopen 15 jaar was een voorloper van deze lijsten te vinden bij Infomil. Deze lijsten zijn ontwikkeld door Meijer Energie- en Milieumanagement. Leer van de oorspronkelijke makers van deze lijsten, in één dag de technieken.
De docenten zijn in hun adviespraktijk nog vrijwel dagelijks bezig de energiebesparingsmogelijkheden te traceren bij bedrijven. Vanuit deze dagelijkse praktijk wordt gesproken. Ook worden actuele (anoniem gemaakte) foto’s gebruikt.
Van elke besparingsmogelijkheid worden de voor- en nadelen uitgelegd. De volgende onderdelen staan daarbij centraal:
- Waarom er bepaalde technische of financiële randvoorwaarden zijn
- Hoe de techniek is toe te passen en waar in het gebouw u dit aan kunt treffen
- De energie besparing
- De kosten voor de toepassing van die maatregel (oftewel de terugverdientijd)
Training-on-the-job
In een extra dagdeel kan het toepassen van de maatregelenlijsten bij een echt bedrijf geoefend worden.
Ervaring
De cursus is tientallen keren gegeven aan vele Omgevingsdiensten en Regionale uitvoeringsdiensten. De wettelijke mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij ons dus helemaal bekend. Op verzoek kunt u bij ons een referentielijst verkrijgen. Bel daarvoor naar 070 -315 57 15.
Energieonderzoek rapport beoordelen
Welke onderwerpen zouden er altijd in elk rapport opgenomen moeten worden. Met behulp van de ‘Infomil-handleiding’ wordt besproken waarom bepaalde onderwerpen in een energiebesparingsrapport echt noodzakelijk zijn. Hoe kan die informatie vervolgens gebruikt worden om te kunnen beoordelen of er sprake is van een integraal energiebesparingsadvies.
Enkele anoniem gemaakte rapporten van adviesbureau’s, of nog beter uw eigen rapporten (die u nog moet beoordelen) worden vervolgens gebruikt om het geleerde in praktijk te brengen. U leert hoe u een rapport moet beoordelen en tegelijkertijd krijgt u uw werk af. Dat is een win-win situatie.
Naast een energiebesparingsplan bestaan er ook rapporten die alleen kijken naar bepaalde techniek. Hoe zijn die te beoordelen? Ook daarmee wordt geoefend.
Uiteraard kan deze cursus ook incompany worden gegeven.
In deze cursus leert u:
- zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
- heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
- is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
- zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
- zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
- is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
- zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
- is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
- is rekening gehouden met andere kosten
- is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
- zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
- hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
- maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?
Erkende maatregelen per branche
Elke branche heeft zijn eigen Erkende Maatregelen. Bij een zwembad spelen geheel andere zaken dan bij een kantoorgebouw. Bij een horecabedrijf zijn er andere ‘hot items’ dan bij een metaalbewerker. Een zorgcentrum heeft totaal andere Erkende Maatregelen dan een supermarkt. En de overheid speelt hier ook op in met andere Erkende Maatregelen Lijsten (EML) . Ook de BBT (Best Beschikbare Techniek) in de desbetreffende branche wordt natuurlijk besproken.
In deze cursus worden van een bepaalde branche alle belangrijke besparingsmogelijkheden besproken. Wat zijn de belangrijkste items (waar kan heel veel mee bespaard worden). Wat speelt er binnen een bepaalde branche?
Onze adviseurs hebben bij ongeveer alle branches wel meerdere energiebesparingsonderzoeken uitgevoerd. De belangrijkste items van een, door u uitgekozen branche’ worden in een dagdeel samen met u doorgenomen. Waar moet je op letten als je een bedrijf bezoekt. Bij een supermarkt moet u op heel andere dingen letten dan bij een horecavoorziening. Wilt u de technieken ook allemaal technisch goed uitgelegd hebben, dan is er nog een extra dagdeel nodig. Voor het volgen van deze cursus wordt de basiskennis van bijv. verwarmen, koelen, verlichten en ventileren als bekend verondersteld. In deze cursus wordt alleen besproken welke besparingsmogelijkheden in die bepaalde branche van belang zijn en waarom.
Van de volgende branches is een cursus ontwikkeld:
- Motorvoertuigen
- Houtbewerking
- Kantoren bestaand
- Metaal
- Hotels
- Detailhandel
- Mobiliteit
- Datacenters
- Agrarische sector
- Onderwijsgebouwen
- Sportaccommodaties
- Gezondheidszorg
- Zorgsector
- Zwembaden
- Nieuwbouw woningen
Staat een bepaalde branche die u zoekt er niet bij. Grote kans dat deze branche wel gegeven kan worden, maar dat deze niet speciaal in bovenstaande lijst voorkomt.
6-in-1 pakket: Masterclasses Utiliteit
De 6 meest gevraagde Masterclasses zijn ondergebracht in dit cursuspakket:
- Bouwfysica
- Ventilatie
- Verwarming
- Koeling
- Verlichting
- Nieuwe (maar inmiddels bewezen en rendabele) technieken
Als u alle 6 trainingen gaat volgen, dus heel veel nieuwe kennis, krijgt u een korting van maar liefst € 275,-. Dit gehele kennispakket kost nu slechts € 2.095,-. Als u ze als losse trainingen boekt is dit € 2.370,-. Dus bijna één cursus gratis!
Klimaatbeheersing bij serverruimten
Welke eisen moeten er tegenwoordig gesteld worden aan een serverruimte? Dat is flink veranderd de afgelopen jaren.
Vroeger was het gewoon een ruimte waarin (soms) een verhoogde vloer werd gelegd. Daarna kwam er een flinke hoeveelheid ventilatie en koelapparatuur en de ruimte werd vervolgens op 18 graden gehouden. Wij hebben regelmatig meegemaakt dat de ‘hulpenergie’ 2 tot soms wel 4x zo veel energie verbruikte dan de eigenlijke servers. Een PUE dus waar je niet vrolijk van werd.
Koeling en servers zijn helaas nog onafscheidelijk. Maar er zijn nu heel veel verschillende en vaak zeer energie-efficiënte manieren om de servers gekoeld te houden. Welke technieken dat zijn, dat leert u in deze cursus.
Ook wordt beoordeeld of PUE nog wel bruikbaar is. Moet er niet een andere rekenmethodiek gekeken worden? Is het niet beter te kijken naar de FLOPS (FLoating-point Operations Per Second, voor rekenkracht) of IOPS (Input/Output Operations Per Second, voor opslag)? Er is ‘dode data’ (met een trage toegangstijd) en ‘levende data’ (voor de data dat continu gebruikt wordt) met snelle toegangstijden. Deze cursus gaat niet over de wijze waarop de data wordt opgeslagen (SAN, NAS, etc.).
Deze cursus leert u, nadat een energie-efficiente systemen zijn geplaatst, hoe de warmte het best kan worden afgevoerd.
Basiscursus energie voor het bevoegd gezag
Meijer heeft de basiscursus “Energie in de milieuvergunning’ al meer dan 100 keer gegeven (soms alleen en soms in samenwerking met Infomil). Zowel gemeentelijke als provinciale omgevingsdiensten zijn door ons opgeleid.
De cursus kan door u samengesteld en worden aangepast aan de kennisbehoefte van uw medewerkers. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 100 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen). Wij streven daarom altijd naar kleine groepen zodat intensief samengewerkt wordt.
Gebruikelijk is een cyclus van 10 dagdelen (een dagdeel duurt 3,5 uur). Hieronder staan een aantal suggesties, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.
Verplichte onderdelen zijn (benodigde tijdsduur: 2 dagdelen):
a. Introductie / aftrap
b. Kader vanuit de wetgeving. (wat kan wel, wat kan niet)
c. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid
d. Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen (kosten / baten, subsidies)
e. Werken met kengetallen
Verder kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.
Onderwerpen (tijdsduur 1 dagdeel per onderwerp)
- Eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
- Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen.
- Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden.
- Verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden)
- Mechanische ventilatie, luchtbehandeling, werking, regelingen, bevochtiging, besparingsmogelijkheden.
- Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
- Zonnepanelen PV (stroomopwekking)
- staat de techniek waarin u scholing wenst, hier niet bij, neem dan svp contact op, mogelijk is dat onderwerp wel beschikbaar.
Onderwerpen (tijdsduur 0,5 dagdeel)
- Elektrische motoren, EI-klasse indeling, gelijkstroom,
- Voorkomen van koelbehoefte (warmteoverschot)
- Koeltechnieken die ook vaak zeer rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie)
- Warmtepompen (en gasmotorwarmtepompen)
- WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen
- Perslucht
- Stoominstallaties
- Tapwater (warm water opwekking)
- Keuken en horeca bij bedrijven
- Waterstof (beperkte training)
- Monitoring van energieverbruik (EBS)
- Zonnecollectoren thermisch (warmteopwekkers)
- Eindtoets op de laatste cursusbijeenkomst.
- WKK (warmtekrachtkoppeling)
- Energiezorg bij bedrijven
- Kantoorapparatuur
- Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met ‘veelvoorkomende koeltechniek’, ‘Mechanische ventilatie’ en ‘Koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn’)
Een cursusdagdeel is intensief. Het is daarom wenselijk, opdat de cursisten zoveel mogelijk informatie tot zich nemen, niet 2 dagdelen op 1 dag te plannen. Elke cursuscyclus begint met een “aftrap” waarbij de cursisten meteen duidelijk wordt gemaakt dat energie bij bedrijven iets is wat heel goed bespreekbaar is. Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.
Cursusmateriaal De informatie van RVO/RWS BBT zijn een belangrijke informatiebronnen. Dit wordt gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie. Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven worden ontvangt men hand-outs, zodta een handig naslagwerk/werkboek ontstaat ‘voor later gebruik’.
Leerdoelen De leerdoelen van de cursus zijn: Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf. Hierbij kunnen, naast techniek ook gedrag en organisatie aan de orde komen.
- Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid).
- Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.
De cursus kan worden aangevuld met
- Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
- Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.
Masterclass Verwarming; Gasgestookte installatie
Zowel de warmteopwekking als de wijze waarop het CV-water verdeeld wordt tot en met de wijze waarop de warmte weer wordt afgegeven aan de te verwarmen ruimte. Behandeld worden o.a.:
Warmteopwekking:
- Typen verwarmingssystemen
- Wat is het verschil tussen onder- en bovenwaarde
- Verschil in gasverbruik tussen de diverse keteltypen, HR-ketels
- Wetgeving en keurmerken
- Kengetallen (grootte ketel bepalen)
- Luchtverwarming
- Stralingsverwarming
- Energie-efficiënte keuzes maken
Warmteverdeling:
- Systeemkeuze/ Warmtedistributie
- Regelmethodieken
- Belangrijke setpoints voor energiebesparing
- Optimalisatie
- Stooklijn
- Stookgrens
- Vorstbeveiliging
- Etc.
- Energie-efficiënte wijze van koppelen met boilers en luchtverwarming
- Veel voorkomende energiebesparingsmogelijkheden
Warmteafgifte
- Verschillende radiatoren en hun eigenschappen
- Lage temperatuur verwarming
- Betonkernactivering.
- Energie-efficiënte keuzes maken
Na afloop van deze cursus bent u in staat energiebesparingsmogelijkheden bij CV-ketels te beoordelen.
Masterclass Verlichtingstechniek
De volgende onderwerpen worden behandeld:
Wat is ‘licht’, zowel in menselijke beleving als in technische termen zoals; Lux, Lumen, Watt, Kelvin etc.
Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Besproken word o.a. evsa’s, led en oled. Maar ook armatuurrendement, lichtbehoefte, alle mogelijke lamptypen en hun rendementen worden behandeld. Van de armaturen wordt de reflector, de afscherming en hun schakelmogelijkheden besproken. Ook wordt er gekeken naar wat de ARBO-eisen zijn.
Natuurlijk gaat u ook zelf aan de slag met diverse luxmeters en voert u voert een lichtmeting uit. Wat zijn de verschillen tussen de luxmeters en werk een luxmeter ook goed bij ledverlichting?
Welke invloed heeft licht op het slaap- en waakritme van de mens? Wat is de BBT (Best Beschikbare Techniek)?
Deze cursus is geen cursus waar uitgebreide lichttechnische berekeningen worden aangeleerd. Wel leert u alle facetten van licht, beleving, techniek, energie en vooral de besparingsmogelijkheden. Na afloop van deze cursus bent u in staat om een goed oordeel te kunnen geven over verlichting en lampkeuzes.
Masterclass Nieuwe, bewezen technieken
Die techniek die nu al rendabel is, of op het randje van doorbreken staat en die geen onderdeel zijn van de andere masterclasses, die worden vandaag behandeld. Het aantal onderwerpen varieert afhankelijk van de ontwikkeling van de kostprijs van de ’techniek’. De onderwerpen die in deze cursus gegeven worden worden vrijwel wekelijks geactualiseerd. Dit om alle nieuwe ontwikkelingen op een duidelijke en gestructureerde manier voor u in 1 dag in kaart te kunnen brengen.
Welke onderwerpen worden vaak behandeld (afhankelijk van de kennisbehoefte van de deelnemers wordt er soms een beetje in geschoven):
- Ontwikkelingen op het gebied van energie-efficiënte elektromotoren.
- En de wijze waarom deze aangestuurd worden. (frequentieregelingen)
- WKO (Warmte Koude Opslag)
- Randvoorwaarden
- Locatie-eisen
- Toepassingsmogelijkheden
- Open systemen
- Gesloten systemen
- Rendement
- Mogelijkheden om rendement te verbeteren/besparingsmogelijkheden
- Geothermie
- PV-systemen (beknopt er is hiervoor ook een aparte cursus)
- Welke typen zijn er?
- Waar op letten bij plaatsing voor zo hoog mogelijk rendement?
- Etc.
- Thermische zonnesystemen
- Verschillende systemen
- Te gebruiken voor tapwater of ruimteverwarming (en gevolgen voor rendement)
- Kosten / baten
- Micro/wkk (HRe) ketels
- Hoe werken ze?
- Welke randvoorwaarden bepalen rendement?
- Warmtepompen (elektrische)
- Hoe werken ze?
- Welke bronnen kunnen benut worden en hun voor- en nadelen.
- Belastingsduurkromme/capaciteit
- Opstellingseisen
- Rendement, SCOP, SPF, SPER
- Kosten / baten
- Warmtepompen (gasgestookte) cursusonderdeel is in ontwikkeling.
- Betonkernactivering voor koeling en verwarming
- Grondbuizen
- PCM (Phase Change Materials)