Energiedeskundige bij Omgevingsdiensten

De basisopzet van de specialistencursus energie bestaat uit bijeenkomsten van één dagdeel. De cursus kan geheel naar uw eigen wens ingevuld worden (bij een in-company-training). Jaarlijks zijn er ook masterclasses (zie elders op deze site) als u als individueel deel wenst te nemen aan een training over een bepaald onderwerp.

Meijer heeft de specialistencursus “Energie in de milieuvergunning’ al vele keren gegeven. Soms aan collega adviesbureaus, soms aan gemeentelijke of provinciale omgevingsdiensten.

De in-company cursus kan door u samengesteld worden aangepast aan de kennisbehoefte van de op te leiden energiedeskundigen. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 80 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen).

Er kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.

Onderwerpen (tijdsduur 1 dag per onderwerp)

  1. Introductie / aftrap Kader vanuit de wetgeving, (wat kan wel, wat kan niet). Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen (kosten / baten, subsidies). Werken met kengetallen.
  2. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid, eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
  3. Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen, warmte afgifte
  4. Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden. Voorkomen van koudebehoefte, koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie).
  5. Daglichttoetreding, verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden), zelf meting uitvoeren, invloed van licht op mensen, rekenen aan besparingsmogelijkheden.
  6. Mechanische ventilatie, ventilatiebehoefte, werking luchtbehandelingskast, regelingen, warmteterugwinning, bevochtiging, ontvochtiging, besparingsmogelijkheden.
  7. Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
  8. Zonnesystemen; PV (stroomopwekking), thermisch (warmteopwekkers), passieve zonnewarmte
  9. Efficiëntere warmteopwekkers (warmtepompen en gasmotorwarmtepompen), WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen, WKK (warmtekrachtkoppeling) enz.
  10. Industriële technieken: perslucht, stoominstallaties, elektrische aandrijving, keuken en horeca bij bedrijven. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met  veelvoorkomende koeltechniek, mech. vent) enz.
  11. Energiezorg bij bedrijven, Monitoren van energieverbruiken
  12. Branche gerichte trainingen (alle energiebesparingstechnieken die binnen een bepaalde branche rendabel zijn). Op dit moment zijn de volgende branchegerichte trainingen beschikbaar van: Kantoren, horeca, hotels, detailhandel, opslag & transport, houtbewerking, metaalbewerking, veehouderij, bloembollen, akkerbouw, loonbedrijven, autobranche, tankstations, supermarkten, zorginstellingen, koel- & vrieshuizen, scholen en utiliteit algemeen.

Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.

Cursusmateriaal

De informatiebladen van Infomil zijn een belangrijke informatiebron. Deze bladen worden gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie. Tevens zal er aandacht besteed worden over ‘welke info vanaf internet is betrouwbaar te gebruiken’.

Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven ontvangt men hand-outs. De cases en andere oefeningen worden op papier uitgereikt

Leerdoelen

De leerdoelen van de cursus zijn:

  • Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf.
  • Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid). Weerleggen van tegenwerpingen.
  • Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.

De cursus kan worden aangevuld met

  • Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
  • Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.

Erkende Maatregellijsten Training

Let op! Deze cursussen geven we incompany door het hele land. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op.

Er zijn nu vernieuwde “Erkende Maatregellijsten (EML)”, die per 1 april 2019 in werking zullen treden. U kunt ze hier downloaden.

Maar hoe ga ik hier nu in de praktijk mee om?

Erkende maatregellijsten

Van elk bedrijf (‘inrichting’) wordt verwacht dat alle maatregelen zijn genomen die (door energiebesparing) een financieel rendement geven van meer dan 20%. Bij zowel bedrijven als bij gemeenten en omgevingsdiensten zijn er veel onduidelijkheden hoe de verschillende maatregelen toegepast kunnen worden.

De maatregellijsten zijn per branche opgesteld in overleg tussen de overheid, brancheverenigingen en andere belanghebbenden. De maatregelen hebben een terugverdientijd van maximaal 5 jaar. Dat komt overeen met een financieel rendement van minimaal 20%. Er zijn ook maatregelen met een veel kortere terugverdientijd en dus een financieel rendement van 50 tot 80%!

Maar hoe herken ik de aanwezigheid van de genoemde maatregelen? Wat is de werking? Heeft u behoefte aan een beter inzicht in de mogelijkheden voor energiebesparing? Wilt u meer souplesse krijgen in het herkennen en aanpakken van energieverspillende situaties?

 

Na het volgen van onze training:

  • Bent u op de hoogte van de wet- en regelgeving
  • Kunt u werken met de erkende maatregellijsten (EML)
  • Kunt u een controle bezoek goed voorbereiden, uitvoeren en afronden
  • Kunt u energieverspilling herkennen
  • Weet u waar u op moet letten bij technische installaties
  • Kunt u de checklisten van de databank Energiebesparing en Winst toepassen
  • Bent u in staat oplossingen aan te dragen om energieverspilling te voorkomen
  • Bent u een betere gesprekspartner voor ondernemers en gebouwbeheerders
  • Kunt u energieverspillende situaties vertalen naar een doelgerichte aanpak

Praktijkgericht
De afgelopen 15 jaar was een voorloper van deze lijsten te vinden bij Infomil. Deze lijsten zijn ontwikkeld door Meijer Energie- en Milieumanagement. Leer van de oorspronkelijke makers van deze lijsten, in één dag de technieken.
De docenten zijn in hun adviespraktijk nog vrijwel dagelijks bezig de energiebesparingsmogelijkheden te traceren bij bedrijven. Vanuit deze dagelijkse praktijk wordt gesproken. Ook worden actuele (anoniem gemaakte) foto’s gebruikt.
Van elke besparingsmogelijkheid worden de voor- en nadelen uitgelegd. De volgende onderdelen staan daarbij centraal:

  • Waarom er bepaalde technische of financiële randvoorwaarden zijn
  • Hoe de techniek is toe te passen en waar in het gebouw u dit aan kunt treffen
  • De energie besparing
  • De kosten voor de toepassing van die maatregel (oftewel de terugverdientijd)

 

Training-on-the-job

In een extra dagdeel kan het toepassen van de maatregelenlijsten bij een echt bedrijf geoefend worden.

 

Ervaring

De cursus is tientallen keren gegeven aan vele Omgevingsdiensten en Regionale uitvoeringsdiensten. De wettelijke mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij ons dus helemaal bekend.  Op verzoek kunt u bij ons een referentielijst verkrijgen.  Bel daarvoor naar 070 -315 57 15.

Individuele training beoordelen EEP of energiemaatregel

Bij het beoordelen van een EEP (Energie Efficiency Plan) of Energie-besparing-rapport is het nodig dat, afhankelijk van de branche, de bedrijfsgrootte (en veel andere factoren) bepaald wordt of een het rapport voldoet aan de wetgeving.

  • Zijn alle rendabele maatregelen werkelijk opgenomen?
  • Zijn alle ’technieken’ wel in het rapport verwerkt?
  • Is die ’techniek’ op de juiste manier beoordeeld?


Hierbij ontstaan soms vragen over die techniek (de werking en toepassingsmogelijkheden), het energieverbruik, de wijze van regelen van apparatuur, de aan te brengen isolatie, de relatieve luchtvochtigheid, behaaglijkheid, comfortklachten, apparatuurkeuze, type verlichting, schakelmogelijkheden, etc. etc.



Om al deze antwoorden uit te zoeken en te vinden heeft u (meer dan) een dagtaak. Waarbij andere taken mogelijk blijven liggen.  


Deze training gaat uit van de techniek met het grootste leereffect (eerst ‘zelf doen’ en daarna kijken op welke plekken er hiaten achter gebleven zijn en/of uitglijders gemaakt zijn). 



Om deze reden hebben al meerdere omgevingsdiensten, grotere bedrijven en organisaties bij Meijer aan abonnement afgesloten waarbij men laagdrempelig gebruik kan maken van onze expertise. 


Er zijn 2 mogelijkheden.

  1. De cursist beoordeeld het EEP en stuurt deze beoordeling , samen met de EEP, naar ons op. Wij beoordelen, uiteraard vertrouwelijk, of alles op de juiste manier (en qua technische mogelijkheden) goed omschreven is. Dit heeft het hoogste leereffect.
  2. Het EEP wordt naar Meijer gestuurd en wordt door ons voorzien van opmerkingen ‘alsof het geschreven is door uzelf’.  U ontvangt deze lijst met opmerkingen n kijkt of het inderdaad aansluit bij uw ideeën (en leert daarvan). Onduidelijkheden worden bij voorkeur per mail (= u leert de techniek goed te omschrijven) of telefonisch besproken (u krijgt gelijk antwoord op uw vragen.  De teksten kunnen vervolgens door ‘copy-paste’ overgenomen worden in de brief naar ‘de drijver van de inrichting’.  U leert en u krijgt uw werk in korte termijn af.

In deze cursus leert u:

  • zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
  • heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
  • is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
  • zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
  • zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
  • is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
    • zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
    • is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
    • is rekening gehouden met andere kosten
    • is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
    • zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
  • hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
  • maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?

Energieonderzoek rapport beoordelen

Welke onderwerpen zouden er altijd in elk rapport opgenomen moeten worden. Met behulp van de ‘Infomil-handleiding’ wordt besproken waarom bepaalde onderwerpen in een energiebesparingsrapport echt noodzakelijk zijn. Hoe kan die informatie vervolgens gebruikt worden om te kunnen beoordelen of er sprake is van een integraal energiebesparingsadvies.


Enkele anoniem gemaakte rapporten van adviesbureau’s, of nog beter uw eigen rapporten (die u nog moet beoordelen) worden vervolgens gebruikt om het geleerde in praktijk te brengen. U leert hoe u een rapport moet beoordelen en tegelijkertijd krijgt u uw werk af. Dat is een win-win situatie.
Naast een energiebesparingsplan bestaan er ook rapporten die alleen kijken naar bepaalde techniek. Hoe zijn die te beoordelen? Ook daarmee wordt geoefend.

Uiteraard kan deze cursus ook incompany worden gegeven.


In deze cursus leert u:

  • zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
  • heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
  • is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
  • zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
  • zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
  • is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
    • zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
    • is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
    • is rekening gehouden met andere kosten
    • is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
    • zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
  • hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
  • maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?

Energie-efficiency en financiele berekeningen

Werken met kengetallen

Hoe krijg je snel inzicht of een besparingsmaatregel rendabel is (of niet).  Daarvoor zijn kengetallen zeer geschikt. We leren kengetallen te traceren en toe te passen. Door diverse oefeningen (dus rekenmachine mee) wordt het geleerde eigen gemaakt.

Bepalen financiële besparing

Om de financiële besparing, bij een specifiek bedrijf, te kunnen bepalen is het noodzakelijk dat precies bepaald is wat de energiekosten zijn. Helaas blijkt dat veel ondernemers niet precies weten hoe hun energierekening is opgebouwd. Hierdoor worden, bij het bepalen van de hoogte van de besparing, vaak fouten gemaakt.  Elk energiebedrijf heeft een eigen opbouw van de energierekening. U krijgt een uitleg hoe een energierekening is opgebouwd en welke kostenposten van belang zijn. Met behulp van echte energierekeningen (u mag er zelf ook meenemen) wordt de energierekening geanalyseerd.

Subsidie en fiscale voordelen

Op welke wijze moet, bij het bepalen van de terugverdientijd, rekening gehouden worden met subsidies en/of fiscale voordelen? Welke mogelijkheden zijn er? Hoe moet er mee gerekend worden?

Terugverdientijd bepalen

De Nederlandse overheid (het bevoegde gezag) heeft de mogelijkheid van bedrijven te eisen dat zij alle energiebesparende maatregelen uitvoeren die een terugverdientijd hebben die korter dan 5 jaar zijn. Maar hoe bepaal je nu die terugverdientijd? Moet je rekening houden met administratieve zaken als ‘afschrijvingstermijn’, en als men geld moet lenen? Hoe bepaal je de kosten voor de maatregel? Na het volgen van deze cursus kunt u energiebesparingsmogelijkheden doorrekenen.


Hoe moet je rekening houden met stijgende energiekosten? op welke wijze kan dat meegenomen worden bij een berekening? Wat is NCW (Netto Contante waarde)? Hoe moet deze berekend worden? Welke randvoorwaarden stelt de wetgever aan deze berekening?

 

 

 

 

6-in-1 pakket: Masterclasses Utiliteit

De 6 meest gevraagde Masterclasses zijn ondergebracht in dit cursuspakket:

  1. Bouwfysica
  2. Ventilatie
  3. Verwarming
  4. Koeling
  5. Verlichting
  6. Nieuwe (maar inmiddels bewezen en rendabele) technieken

Als u alle 6 trainingen gaat volgen, dus heel veel nieuwe kennis, krijgt u een korting van maar liefst € 275,-. Dit gehele kennispakket kost nu slechts € 2.095,-. Als u ze als losse trainingen boekt is dit  € 2.370,-. Dus bijna één cursus gratis!

Basiscursus energie voor het bevoegd gezag

Meijer heeft de basiscursus “Energie in de milieuvergunning’ al meer dan 100 keer gegeven (soms alleen en soms in samenwerking met Infomil). Zowel gemeentelijke als provinciale omgevingsdiensten zijn door ons opgeleid.

De cursus kan door u samengesteld en worden aangepast aan de kennisbehoefte van uw medewerkers. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 100 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen). Wij streven daarom altijd naar kleine groepen zodat intensief samengewerkt wordt.

Gebruikelijk is een cyclus van 10 dagdelen (een dagdeel duurt 3,5 uur). Hieronder staan een aantal suggesties, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.

Verplichte onderdelen zijn (benodigde tijdsduur: 2 dagdelen):

a. Introductie / aftrap

b. Kader vanuit de wetgeving. (wat kan wel, wat kan niet)

c. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid

d. Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen                    (kosten / baten, subsidies)

e. Werken met kengetallen

 

Verder kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.

 

Onderwerpen (tijdsduur 1 dagdeel per onderwerp)

  1. Eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
  2. Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen.
  3. Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden.
  4. Verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden)
  5. Mechanische ventilatie, luchtbehandeling, werking, regelingen, bevochtiging, besparingsmogelijkheden.
  6. Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
  7. Zonnepanelen  PV (stroomopwekking)
  8. staat de techniek waarin u scholing wenst, hier niet bij, neem dan svp contact op, mogelijk is dat onderwerp wel beschikbaar.

Onderwerpen (tijdsduur 0,5 dagdeel)

  1. Elektrische motoren, EI-klasse indeling, gelijkstroom,
  2. Voorkomen van koelbehoefte (warmteoverschot)
  3. Koeltechnieken die ook vaak zeer rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie)
  4. Warmtepompen (en gasmotorwarmtepompen)
  5. WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen
  6. Perslucht
  7. Stoominstallaties
  8. Tapwater (warm water opwekking)
  9. Keuken en horeca bij bedrijven
  10. Waterstof (beperkte training)
  11. Monitoring van energieverbruik (EBS)
  12. Zonnecollectoren thermisch (warmteopwekkers)
  13. Eindtoets op de laatste cursusbijeenkomst.
  14. WKK (warmtekrachtkoppeling)
  15. Energiezorg bij bedrijven
  16. Kantoorapparatuur
  17. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met ‘veelvoorkomende koeltechniek’, ‘Mechanische ventilatie’ en ‘Koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn’)

Een cursusdagdeel is intensief. Het is daarom wenselijk, opdat de cursisten zoveel mogelijk informatie tot zich nemen, niet 2 dagdelen op 1 dag te plannen. Elke cursuscyclus begint met een “aftrap” waarbij de cursisten meteen duidelijk wordt gemaakt dat energie bij bedrijven iets is wat heel goed bespreekbaar is. Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.

 

Cursusmateriaal De informatie van RVO/RWS BBT zijn een belangrijke informatiebronnen. Dit wordt gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie.  Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven worden ontvangt men hand-outs, zodta een handig naslagwerk/werkboek ontstaat ‘voor later gebruik’.

 

Leerdoelen De leerdoelen van de cursus zijn:  Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf. Hierbij kunnen, naast techniek ook gedrag en organisatie aan de orde komen.

  1. Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid).
  2. Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.

De cursus kan worden aangevuld met

  • Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
  • Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.

Incompany Cursus 
 

Wij kunnen al onze cursussen ook bij u op locatie verzorgen. Dit geeft extra voordelen.

  • De opleiding is altijd op het moment dat u het best uitkomt.
  • U kiest de onderwerpen die het meest aansluiten op uw vakgebied.
  • U krijgt tips op maat voor uw organisatie.
  • Geen files.
  • Geen zoektochten naar parkeerplaatsen.
  • U bespaart reistijd en reiskosten.
  • Hoe meer collega’s deelnemen, hoe goedkoper per deelnemer.
  • De deelnemers kennen elkaar, wat de interactie verbetert, de ideale teambuilding!
  • Onze cursussen zijn niet gebonden aan producten of bedrijven.

 

Cursus op maat voor u
 

Energy-Academy heeft ca 80 cursussen voor u klaarliggen op verschillende niveaus.

 

Energy-Academy heeft ervaring met de meest uiteenlopende doelgroepen:

Van bewoners, tot managers en van installateurs tot ambtenaren.


Wij weten onze doelgroep met de juiste informatie en de juiste toon aan te spreken. Per doelgroep en bedrijf presenteren wij een op maat gemaakte cursus.


Energy-Academy blijft zowel bestaande, als nieuwe onderwerpen ontwikkelen: uw cursus is altijd up-to-date!

Vraag ons gerust naar uw persoonlijke mogelijkheden.

Neem voor vragen contact met ons op!