Klimaatregelingen optimaliseren

Bij veel gebouwen blijkt dat de regelapparatuur van klimaatinstallaties dusdanig slecht is ingesteld dat daardoor een meerverbruik van vele tientallen procenten ontstaat.

Is de cv-installatie goed ingesteld? Wat kan er aan een koelinstallatie worden geregeld? En luchtbehandelingskasten: aan of uit, of kunnen ze meer?

Door het goed instellen van de regelapparatuur (en de juistheid van de instelling vervolgens te controleren) kan bij veel gebouwen en bedrijven heel veel energie bespaard worden. In onderzoeken van o.a. TNO wordt gesproken dat bij 60 tot 70 % van de bedrijven de instellingen van de klimaatinstallaties niet goed ingesteld zijn, waardoor er een onnodig energieverbruik is van 15 tot soms 30%. Ook Meijer Energie- & Milieumanagement maakt regelmatig mee dat er grote besparingen gerealiseerd kunnen worden.

Energiedeskundige bij Omgevingsdiensten

De basisopzet van de specialistencursus energie bestaat uit bijeenkomsten van één dagdeel. De cursus kan geheel naar uw eigen wens ingevuld worden (bij een in-company-training). Jaarlijks zijn er ook masterclasses (zie elders op deze site) als u als individueel deel wenst te nemen aan een training over een bepaald onderwerp.

Meijer heeft de specialistencursus “Energie in de milieuvergunning’ al vele keren gegeven. Soms aan collega adviesbureaus, soms aan gemeentelijke of provinciale omgevingsdiensten.

De in-company cursus kan door u samengesteld worden aangepast aan de kennisbehoefte van de op te leiden energiedeskundigen. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 80 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen).

Er kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.

Onderwerpen (tijdsduur 1 dag per onderwerp)

  1. Introductie / aftrap Kader vanuit de wetgeving, (wat kan wel, wat kan niet). Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen (kosten / baten, subsidies). Werken met kengetallen.
  2. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid, eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
  3. Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen, warmte afgifte
  4. Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden. Voorkomen van koudebehoefte, koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie).
  5. Daglichttoetreding, verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden), zelf meting uitvoeren, invloed van licht op mensen, rekenen aan besparingsmogelijkheden.
  6. Mechanische ventilatie, ventilatiebehoefte, werking luchtbehandelingskast, regelingen, warmteterugwinning, bevochtiging, ontvochtiging, besparingsmogelijkheden.
  7. Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
  8. Zonnesystemen; PV (stroomopwekking), thermisch (warmteopwekkers), passieve zonnewarmte
  9. Efficiëntere warmteopwekkers (warmtepompen en gasmotorwarmtepompen), WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen, WKK (warmtekrachtkoppeling) enz.
  10. Industriële technieken: perslucht, stoominstallaties, elektrische aandrijving, keuken en horeca bij bedrijven. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met  veelvoorkomende koeltechniek, mech. vent) enz.
  11. Energiezorg bij bedrijven, Monitoren van energieverbruiken
  12. Branche gerichte trainingen (alle energiebesparingstechnieken die binnen een bepaalde branche rendabel zijn). Op dit moment zijn de volgende branchegerichte trainingen beschikbaar van: Kantoren, horeca, hotels, detailhandel, opslag & transport, houtbewerking, metaalbewerking, veehouderij, bloembollen, akkerbouw, loonbedrijven, autobranche, tankstations, supermarkten, zorginstellingen, koel- & vrieshuizen, scholen en utiliteit algemeen.

Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.

Cursusmateriaal

De informatiebladen van Infomil zijn een belangrijke informatiebron. Deze bladen worden gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie. Tevens zal er aandacht besteed worden over ‘welke info vanaf internet is betrouwbaar te gebruiken’.

Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven ontvangt men hand-outs. De cases en andere oefeningen worden op papier uitgereikt

Leerdoelen

De leerdoelen van de cursus zijn:

  • Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf.
  • Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid). Weerleggen van tegenwerpingen.
  • Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.

De cursus kan worden aangevuld met

  • Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
  • Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.

Erkende Maatregellijsten Training

Let op! Deze cursussen geven we incompany door het hele land. Neem voor de mogelijkheden contact met ons op.

Er zijn nu vernieuwde “Erkende Maatregellijsten (EML)”, die per 1 april 2019 in werking zullen treden. U kunt ze hier downloaden.

Maar hoe ga ik hier nu in de praktijk mee om?

Erkende maatregellijsten

Van elk bedrijf (‘inrichting’) wordt verwacht dat alle maatregelen zijn genomen die (door energiebesparing) een financieel rendement geven van meer dan 20%. Bij zowel bedrijven als bij gemeenten en omgevingsdiensten zijn er veel onduidelijkheden hoe de verschillende maatregelen toegepast kunnen worden.

De maatregellijsten zijn per branche opgesteld in overleg tussen de overheid, brancheverenigingen en andere belanghebbenden. De maatregelen hebben een terugverdientijd van maximaal 5 jaar. Dat komt overeen met een financieel rendement van minimaal 20%. Er zijn ook maatregelen met een veel kortere terugverdientijd en dus een financieel rendement van 50 tot 80%!

Maar hoe herken ik de aanwezigheid van de genoemde maatregelen? Wat is de werking? Heeft u behoefte aan een beter inzicht in de mogelijkheden voor energiebesparing? Wilt u meer souplesse krijgen in het herkennen en aanpakken van energieverspillende situaties?

 

Na het volgen van onze training:

  • Bent u op de hoogte van de wet- en regelgeving
  • Kunt u werken met de erkende maatregellijsten (EML)
  • Kunt u een controle bezoek goed voorbereiden, uitvoeren en afronden
  • Kunt u energieverspilling herkennen
  • Weet u waar u op moet letten bij technische installaties
  • Kunt u de checklisten van de databank Energiebesparing en Winst toepassen
  • Bent u in staat oplossingen aan te dragen om energieverspilling te voorkomen
  • Bent u een betere gesprekspartner voor ondernemers en gebouwbeheerders
  • Kunt u energieverspillende situaties vertalen naar een doelgerichte aanpak

Praktijkgericht
De afgelopen 15 jaar was een voorloper van deze lijsten te vinden bij Infomil. Deze lijsten zijn ontwikkeld door Meijer Energie- en Milieumanagement. Leer van de oorspronkelijke makers van deze lijsten, in één dag de technieken.
De docenten zijn in hun adviespraktijk nog vrijwel dagelijks bezig de energiebesparingsmogelijkheden te traceren bij bedrijven. Vanuit deze dagelijkse praktijk wordt gesproken. Ook worden actuele (anoniem gemaakte) foto’s gebruikt.
Van elke besparingsmogelijkheid worden de voor- en nadelen uitgelegd. De volgende onderdelen staan daarbij centraal:

  • Waarom er bepaalde technische of financiële randvoorwaarden zijn
  • Hoe de techniek is toe te passen en waar in het gebouw u dit aan kunt treffen
  • De energie besparing
  • De kosten voor de toepassing van die maatregel (oftewel de terugverdientijd)

 

Training-on-the-job

In een extra dagdeel kan het toepassen van de maatregelenlijsten bij een echt bedrijf geoefend worden.

 

Ervaring

De cursus is tientallen keren gegeven aan vele Omgevingsdiensten en Regionale uitvoeringsdiensten. De wettelijke mogelijkheden en onmogelijkheden zijn bij ons dus helemaal bekend.  Op verzoek kunt u bij ons een referentielijst verkrijgen.  Bel daarvoor naar 070 -315 57 15.

Individuele training beoordelen EEP of energiemaatregel

Bij het beoordelen van een EEP (Energie Efficiency Plan) of Energie-besparing-rapport is het nodig dat, afhankelijk van de branche, de bedrijfsgrootte (en veel andere factoren) bepaald wordt of een het rapport voldoet aan de wetgeving.

  • Zijn alle rendabele maatregelen werkelijk opgenomen?
  • Zijn alle ’technieken’ wel in het rapport verwerkt?
  • Is die ’techniek’ op de juiste manier beoordeeld?


Hierbij ontstaan soms vragen over die techniek (de werking en toepassingsmogelijkheden), het energieverbruik, de wijze van regelen van apparatuur, de aan te brengen isolatie, de relatieve luchtvochtigheid, behaaglijkheid, comfortklachten, apparatuurkeuze, type verlichting, schakelmogelijkheden, etc. etc.



Om al deze antwoorden uit te zoeken en te vinden heeft u (meer dan) een dagtaak. Waarbij andere taken mogelijk blijven liggen.  


Deze training gaat uit van de techniek met het grootste leereffect (eerst ‘zelf doen’ en daarna kijken op welke plekken er hiaten achter gebleven zijn en/of uitglijders gemaakt zijn). 



Om deze reden hebben al meerdere omgevingsdiensten, grotere bedrijven en organisaties bij Meijer aan abonnement afgesloten waarbij men laagdrempelig gebruik kan maken van onze expertise. 


Er zijn 2 mogelijkheden.

  1. De cursist beoordeeld het EEP en stuurt deze beoordeling , samen met de EEP, naar ons op. Wij beoordelen, uiteraard vertrouwelijk, of alles op de juiste manier (en qua technische mogelijkheden) goed omschreven is. Dit heeft het hoogste leereffect.
  2. Het EEP wordt naar Meijer gestuurd en wordt door ons voorzien van opmerkingen ‘alsof het geschreven is door uzelf’.  U ontvangt deze lijst met opmerkingen n kijkt of het inderdaad aansluit bij uw ideeën (en leert daarvan). Onduidelijkheden worden bij voorkeur per mail (= u leert de techniek goed te omschrijven) of telefonisch besproken (u krijgt gelijk antwoord op uw vragen.  De teksten kunnen vervolgens door ‘copy-paste’ overgenomen worden in de brief naar ‘de drijver van de inrichting’.  U leert en u krijgt uw werk in korte termijn af.

In deze cursus leert u:

  • zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
  • heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
  • is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
  • zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
  • zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
  • is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
    • zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
    • is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
    • is rekening gehouden met andere kosten
    • is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
    • zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
  • hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
  • maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?

Energieonderzoek rapport beoordelen

Welke onderwerpen zouden er altijd in elk rapport opgenomen moeten worden. Met behulp van de ‘Infomil-handleiding’ wordt besproken waarom bepaalde onderwerpen in een energiebesparingsrapport echt noodzakelijk zijn. Hoe kan die informatie vervolgens gebruikt worden om te kunnen beoordelen of er sprake is van een integraal energiebesparingsadvies.


Enkele anoniem gemaakte rapporten van adviesbureau’s, of nog beter uw eigen rapporten (die u nog moet beoordelen) worden vervolgens gebruikt om het geleerde in praktijk te brengen. U leert hoe u een rapport moet beoordelen en tegelijkertijd krijgt u uw werk af. Dat is een win-win situatie.
Naast een energiebesparingsplan bestaan er ook rapporten die alleen kijken naar bepaalde techniek. Hoe zijn die te beoordelen? Ook daarmee wordt geoefend.

Uiteraard kan deze cursus ook incompany worden gegeven.


In deze cursus leert u:

  • zijn er juiste en bruikbare meerjaren en maandelijkse overzichten van het energiegebruik in het rapport opgenomen
  • heeft men de juiste vergelijking / kengetallen gebruikt?
  • is de energiebalans opgesteld zoals zou moeten
  • zijn er mogelijk verbruikers bij dit bedrijf die niet in het rapport beoordeeld zijn (en wel erin hadden moeten staan)
  • zijn alle besparingsmogelijkheden met voldoende besparingspotentieel en een TVT < 5 jaar beoordeeld?
  • is de juiste rekenmethodiek gebruikt?
    • zijn de juiste energieprijzen gehanteerd (hoe zit de energie rekening in elkaar)
    • is van de juiste kostprijs uitgegaan (hoe die te bepalen?)
    • is rekening gehouden met andere kosten
    • is rekening gehouden met kosten die volgens de methodiek niet in rekening gebracht mogen worden
    • zijn de juiste subsidiemogelijkheden gebruikt.
  • hoe stel ik nu de vraag aan het bedrijf opdat ik wel het juiste antwoord krijg (de vraag goed stellen blijkt altijd essentieel voor het verkrijgen van het gewenste antwoord)
  • maar ook: de technische beschrijving die men hanteert is onduidelijk? Hoe werkt die techniek nu eigenlijk?

Workshop voor Non-Profit instellingen

Na het volgen van deze workshop heeft de deelnemende vereniging inzicht op welke wijze men het beste de verlaging van de CO2 uitstoot (en het verlagen van de energiekosten) kan realiseren.


De deelnemers krijgen de kennis en juist inventarisatietools aangereikt om in hun eigen verenigingsgebouw aan de slag te gaan.


De gemeente/omgevingsdienst kan een keuze maken welke techniek in de workshop behandeld moet worden.  Er zijn op dit moment 4 verschillende workshops beschikbaar. Er kan dus prima gekozen worden voor bijv. alleen verwarming te behandelen. Een andere samenstelling/onderwerpen is ook mogelijk, wij hebben hiervoor volop materiaal ontwikkeld. Neem daarvoor svp contact met ons op.

  1. Verwarming, ventilatie en warmtapwater : 3 bijeenkomsten
  2. Verlichting: 2 bijeenkomsten
  3. Horecavoorzieningen: 2 bijeenkomsten
  4. Isolatie: 2 (of 3) bijeenkomsten

Afhankelijk van de keuze van de techniek zijn er meerdere bijeenkomsten van elk ca 3 uur (op een ochtend, een middag of desnoods op avonden of op zaterdagochtend).

  • Op de eerste bijeenkomst worden de verenigingsleden de basiskennis gegeven.
  • Huiswerk: inventariseer wat er in uw eigen verenigingsgebouw aanwezig is.  
  • De tweede bijeenkomst worden de geïnventariseerde gegevens/foto’s besproken. Gezamenlijk wordt besproken op welke wijze de geconstateerde situaties op een rendabele manier energie-efficiënter gemaakt kunnen worden.
  • Bij verwarming;  huiswerk: inventariseer de ontbrekende informatie/ vraag offerten aan.
  • De derde bijeenkomst: de offerten en andere verkregen informatie wordt gezamenlijk besproken.

Het is raadzaam om de diverse non-profit instellingen niet te mixen. Elke non-profit doelgroep heeft zijn eigen problematiek. Een sportaccommodatie heeft andere BBT’s (Best Beschikbare Technieken) nodig dan een kerk, terwijl een buurthuis weer beter andere maatregelen kan nemen.


Door deze aanpak kan de gemeente of omgevingsdienst er voor zorgen dat ook de CO2 uitstoot van de verenigingen (en daarbij hun energiekosten) op een rendabele manier verlaagd kunnen worden.


Deze workshop is speciaal voor non-profit instellingen omdat daarbinnen (meestal) geen concurrentie is (qua verlagen huisvestingskosten).  Het is ook mogelijk een dergelijke workshop te houden voor bedrijven in dezelfde branche. Alleen dan moet wijze waarop de verzamelde gegevens besproken worden (de vertrouwelijkheid) beduidend verhoogd worden.

2-in-1 pakket: Masterclasses Woningen

De techniek in woningen wordt steeds uitgebreider. Warmtepompen, betonkernactivering, PV, luchtaanvoer via de bodem (of AWW systemen), douche WTW, etc.  Ook aan isolatie worden steeds hogere eisen gesteld. Dit pakket (bestaande uit de Masterclasses Bouwfysica en Installaties) is bestemd om de techniek te leren doorgronden, die bijdraagt aan een behaaglijk en gezond binnenklimaat, zonder hoge energiekosten.


Op dag 1 wordt de eerste trap van de Trias Energetica behandeld. Wat is de Rc-waarde en wat is een overgangsweerstand? Welke isolatiematerialen zijn er en welke voor en nadelen hebben ze? Op welke wijze kunnen ze toegepast worden in een constructie, zonder dat er condens of andere problemen ontstaan? Van welke factoren is het afhankelijk dat een bewoner zich behaaglijk voelt in zijn woning?


Op dag 2 wordt er vooral ingegaan op ‘installatietechniek’. Verwarming in de woning, mechanische ventilatie, warmtepompen, basiskennis PV (zonnecellen) en zonnecollector (thermisch), koelinstallaties, etc. etc.

Kijk bij de beide onderdelen die deze cursus vormen voor meer informatie. Als u gebruikt maakt van deze pakketaanbieding krijgt u op de beide losse cursussen een aantrekkelijke korting.

Dit pakket kost: € 725,-.

Gezond, comfortabel en energie zuinig

Tijdens deze tweedaagse cursus komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

  • Vocht (o.a. Bronnen, Dauwpunt, Schimmel en mijten, Meting, Oplossingen).
  • Geluid (o.a. Wijze van rekenen en meten, dB(A), Installatiegeluid, Wetgeving (eisen), Hemelwaterafvoer, Omgevingsgeluid, Geluid van buren).
  • Temperatuur (o.a. Thermisch comfort, Warmteverdeling in panden, Wettelijke eisen, Oververhitting, koeling zonder koelmachine).
  • Licht (o.a. Daglicht, Daglichtgeleiding, Daglicht meting, Beoordeling daglichttoetreding, Invloed van licht op de mens).
  • Luchtkwaliteit (o.a. Vervuilingsbronnen, CO en CO2 in de omgeving, Bronnen, Meting, Verbrandingsgassen, Radon gassen, Luchtverversing, Natuurlijke ventilatie, Mechanische ventilatie, Geluidsdemping, Warmteterugwinning, Ventileren/ spuien, Hybride ventilatie, Luchtstroming).

Deze cursus leert u welke zaken van belang zijn voor het beoordelen van een goed binnenmilieuprofiel (en hoe deze is te verbeteren). Met een opname in een gebouw zal het geleerde in de praktijk worden gebracht.

ISSO heeft speciaal hiervoor de ISSO 82-4 ontwikkeld. Deze wordt in deze cursus ook besproken.

Workshop: Energie besparen voor VvE’s

Systematisch, zonder (te) grote investeringen, veel energie besparen in uw woning(en)? Welke technische en gedragsmaatregelen zijn van belang? Hoe verkrijgen we een indicatie van de kosten en de te realiseren besparingen? Hoe ‘vertelt’ u het verder binnen uw VvE? De praktijk leert dat besparingen mogelijk zijn tot wel 30%, zonder grote investeringen. Gezamenlijk worden besparingsmogelijkheden besproken. Er wordt hierbij ook vooral ingegaan op uw eigen ideeën en voorstellen. De workshopleider (een ervaren senior energieadviseur) kan van alle technieken uitleggen waarom deze wel/niet toepasbaar is en wat de mogelijke kosten en besparingen zijn.


Op basis van deze informatie gaat u aan de slag bij uw eigen woning(en). U inventariseert de besparingsmogelijkheden en vraagt offerten bij uw eigen leveranciers aan.


Tijdens de tweede bijeenkomst worden de verzamelde offerten vergeleken en worden deze beoordeeld op hun technische inhoudelijkheid. Ook worden de kosten/ besparingen beoordeeld. Hoe kunnen de maatregelen gefinancierd worden?

ESCO, lease of gewoon een lening en wellicht uit eigen geld? Tenslotte wordt gezamenlijk de terugverdientijd bepaald.


U krijgt tips en tricks over hoe u het voorstel het beste kan voorleggen in de VvE-vergadering zodat er fors energie kan worden bespaard met verlaging van de kosten.

Zomers een koelere woning (voor bewoners)

Hoe komt het dat de woningen warmer worden? Wat zijn de belangrijkste warmtebronnen in een woning? In welke mate dragen deze bronnen bij aan het (te) warm worden in de woning? Wat is de Trias Energetica? Als het te warm wordt, wat kan ik er dan aan doen?


U leert in deze cursus wat de belangrijkste veroorzakers zijn van de warmte in een woning. Hoe voorkom ik warmteoverlast? Hoe werken ventilatoren (vaak aan het plafond of op een losse standaard). Werken deze goed in het Nederlandse klimaat? Per warmtebron wordt gekeken welke oplossingen er zijn. Welke zonwering is het beste? Welke andere technieken zijn er? Waarom is bij balansventilatie een by-pass van belang?


Welke oplossingen zijn er als er geen mechanische ventilatie is? U leert hoe u warmte kunt afvoeren met behulp van ‘thermische trek’. Ook wordt ingegaan op andere nieuwe ontwikkelingen zoals koelen met alleen water (en wanneer dit wel en wanneer beter niet toegepast kan worden). Hoe werkt bijvoorbeeld PCM en hoe ‘zomernachtventilatie’ of een ‘grondbuis’?


Kortom u leert hoe u, in de zomer, uw woning koeler kan houden.